Matematiikkaa? Ei kiitos.

Mikko Tourunen
15.1.2023

Jos haluat luoda tuotteen, joka myy, voin antaa sinulle vinkin, pidä huoli ettei sillä ole mitään tekemistä matematiikan kanssa.

Kun kirjoitin kirjaani, ja suunnittelin laskintani, olin niin naiivi, että kuvittelin mielessäni miten kiitollisia kaikki nostojen parissa työskentelevät tulevat olemaan, kun joku otti hoitaakseen nostotöiden matemaattisen analysoinnin, ja loi vielä kivan työkalun jolla se käy nopeasti. Todellisuus on sittemmin osoittautunut toisenlaiseksi.

Karkea yleistys tilanteesta on tämä. Työmailla nostoprosessissa on kolme osapuolta, kraanakuskit, alamiehet, ja työnjohto. Mielellään kaikilla saisi olla ymmärrys edes symmetrisistä nostoista, niiden matematiikasta, joka on melko simppeliä, ja työnjohdolla saisi olla sitten hallussa myös epäsymmetristen kappaleiden nostojen matematiikka, koska näillä miehillä ja naisilla on insinöörin paperit taskussa, joita ei pitäisi pystyä saamaan ilman matemaattista tajua.

Kaikille näille osapuolille olen siis lähtenyt tarjoamaan kirjaani, ja laskintani. Vastaanotto on tämä:

Kraanakuskit-Tosi hienoa Mikko että olet tällaisen työn jaksanut tehdä, sun pitää mennä tarjoamaan tätä työnjohdolle, ja alamiehille, niiden pitää hallita tämä.

Työnjohto-Tosi hienoa Mikko että olet tällaisen työn jaksanut tehdä, sun pitää mennä tarjoamaan tätä kraanakuskeille, ja alamiehille, niiden pitää hallita tämä.

Alamiehet-Tosi hienoa Mikko että olet tällaisen työn jaksanut tehdä, sun pitää mennä tarjoamaan tätä työnjohdolle, ja kraanakuskeille, niiden pitää hallita tämä

Joten, öööö, kiva että kaikki arvostaa, mutta ei oikein osaamisen taso kehity, kun kukaan ei halua ottaa vastuuta, joitain harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.

Kuskeilla ja alamiehillä on kenties parhaat tekosyyt olla opiskelematta. Koulutustaustasta ei kenties löydy mitään matemaattista (ei kyllä löydy minultakaan...), joka johtuu kenties siitä, ettei kiinnosta pätkääkään, taikka siitä, että matematiikka ei vain mene jakeluun. Mutta jos tuosta porukasta löytyy edes joitain, jotka haluaa yrittää, niin hyvä. Mitä useammat aivot työmaalla on, jotka osaa tarkastella sitä nostoa analyyttisesti, sitä parempi.

Joten vastuu jää loogisesti työnjohdolle. Ne ovat kaikki opiskelleet AMK:ssa, statiikan kurssit suoritettuna, ja sovellettua statiikkaahan tämä nostotyömatematiikka on. Teoriassa minun kirjaa ei pitäisi tarvita ollenkaan, kaiken pitäisi jo olla hanskassa. Mutta tämä vain teoriassa. Käytäntö on sitten jotain ihan muuta. Tässä on suuri hyöty pitkästä kokemuksesta, 20 vuotta nostotöitä, ja siitä viimeiset vuodet kiihtyvään tahtiin teoriapuoleen keskittyneenä. Olen työskennellyt kaikkien isojen firmojen työmailla, ja mukaan mahtuu läjä pienempiä yrityksiä. Ja nostotöiden matemaattisten puolten suhteen, ollaan joka työmaalla yhtä pihalla. Nostoapuvälineiden riittävyys osataan arvioida vain karkeasti, ja ainoastaan symmetrisissä nostoissa. Lyhennyksiä ei osata laskea, ei edes ymmärretä että kysymys on matemaattinen. Lyhennys haetaan aina arvaamalla, joka aina joskus päätyy aivan täydelliseen sirkukseen, sänkkäri elementtiä ollaan revitty ulos ja sisään fakista niin moneen otteeseen, että ulkokuori aivan ruvella, kun ei saada sitä lyhennystä kohdilleen. Ja ei puhettakaan että kukaan osaisi selvittää rakseihin muodostuvia vetoja näissä epäsymmetrisissä nostoissa. Työnjohto jotenkin vain toivoo, että kyllä se kuski/alamies sen osaa arvioida(!), ja kuskit ja alamiehet puolestaan elää fantasiassa, että kyllä ne työnjohtajat ovat nämä laskeneet, vaan eipä ole. Kuullostaako liioitellulta väitteeltä? Testaa. Opettele ensin itse miten nämä lasketaan, sitten odota että tulee vaikkapa jokin epäsymmetrinen seinäelementti, laske sen lyhennys, ja lyhennettyyn ketjuun muodostuva veto. Sitten nappaa teidän runkomesua hihasta, teeskentele tyhmää, ja sano että voisitko laskea minulle vaadittavan lyhennyksen, ja muodostuvan vedon, kun en itse osaa. Veikkaan ettet tule saamaan mitään vastausta.

Joten näin tässä markkinaraon. Selvä tarve teokselle joka neuvoo yksityiskohtaisesti miten nämä lasketaan. "Firma säästää rahaa, ja turvallisuus paranee. Tämähän myy itse itsensä!" Mitä vielä.

Kun kauppaan tätä firmoille, niin useimpien reagointi on sama. Ei suostuta uskomaan että tilanne todella on niin huono kuin väitän. Kuullostaa liian uskomattomalta, että nämä asiat eivät muka olisi kellään hallussa. Tavallinen väite on, että suunnittelijat ovat kyllä hoitaneet kaiken nostoihin liittyvän laskennan, ei niistä tarvi työmaalla välittää. Tämä väite teki minut heti skeptiseksi. Sen suurin ongelma on siinä, että miten ne suunnittelijat voisi tietää, millaisia nostoapuvälineitä sinne työmaalle päätyy työmaan aikana. Minkä pituisia? Minkä paksuisia? Käytetäänkö sakkeleita? Kuinka vahvoja? Millaisia sidontoja käytetään? Millaisia muotokertoimia sinne muodostuu? Olen pariinkin otteeseen pyytänyt saada nähdä nämä väitetyt suunnittelijoiden tekemät nostosuunnitelmat. On luvattu toimittaa sähköpostitse, vaan eipä ole näkynyt. Enkä hetkeäkään odottanut että mitään tulisi, koska tiesin että se väite oli vain hämäystä. Isot rahat kyseessä aina rakennus projekteissa, ja haasteita oikeuteen tuntuu lähtevän aika herkästi, joten firmojen edustajien täytyy olla kieli keskellä suuta kun puhuvat projekteistaan. Ja sen myöntäminen, että heidän työmaalla kukaan ei hallitse nostotöiden vaatimaa matematiikkaa, voisi olla harkitsematonta.

Mutta ajatuksena se kuullostaa ihan kivalta, että ne suunnittelijat, nuo matemaattiset nerot, hoitaisivat kaiken nostoihin liittyvän laskennan. Työmaan luupäiden ei tarvitsisi edes yrittää. Voisiko se toimia? Se siis vaatisi sen, että kaikki työmaan nostoapuvälineet on etukäteen päätetty. Tämä toteutuu nykyään lähinnä vain ketjujen osalta. Siinäkin vain se ongelma, että usein on kirjattu ylös vain niiden paksuus, ja teräksen luokka, pituus puuttuu (ja ei mitenkään ihmeellistä, että työmaalle päätyneet ketjut ei olekaan mitä piti, esim. teräksen luokka onkin 8, kun piti olla 10). Ja tämä sitten tarkoittaa sitä, että ne ketjut mitataan siellä työmaalla, ja tämä tarkoittaa sitä, että laskeminenkin jää työmaalle. Tässä kohtaa joku saattaa koettaa argumentoida, että se mittahan sitten ilmoitetaan suunnittelijoille...Ei mene niin. Todellisuus on se, että kukaan ei edes mittaa niitä ketjuja, koska kukaan ei tiedä mitä sillä mitalla edes tekisi. Ja jos sinä lukija olet nyt niin edistynyt, että olet ymmärtänyt selvittää sen pituuden, niin oletko joskus soittanut sen kohteen suunnittelusta vastaavaan toimistoon, ja ilmoittanut niille sen mitan? Et. Koska niin ei toimita, missään. Koska ne suunnittelijat ei työmaille niitä noston faktoja laske, se on työmaiden omalla vastuulla.

Puhumattakaan siitä miten suunnitelmat, ja todellisuus, ei aina kohtaa. Olkiluoto kolmosen rakentajilla voi olla muutama anekdootti kerrottavanaan koskien sitä... Nostoa ei voitu syystä tai toisesta tehdä kuten oli suunniteltu. Sitten kun tehdään se uusi suunnitelma, pitäisi löytyä joku, joka osaa laskea ne muodostuvat vedot, ja ymmärtää mikä on sen suhde suurimpaan sallittuun. En ole eläissäni nähnyt, että tällaisessa tilanteessa työnjohtaja olisi suorittanut nostotyömatemaattiset laskelmat. Ja monesti sitten päädytään kysymään kuskilta riittääkö ne ja ne nostoapuvälineet tähän. Olen sanonut tämän ennenkin, ja sanon uudestaan, kuskeilla ei ole pienintäkään käsitysta siitä, miten näitä lasketaan. Siellä teidän nosturissa saattaa olla joku entinen pizzan paistaja, joka kyllästyi hommaansa, ja päätti lähteä nosturikurssille, ja matematiikan osuus sen kurssin sisällöstä on nolla prosenttia. Niiden sauvojen vääntely on kuskin hommaa, ei trigonometria. (Jos pääsisin päättämään asiasta, perustrigonometria, ja sen soveltaminen nostotöihin, olisi osa nosturikurssia).

Jos nyt saisin tämän viimeisteltyä. Pointti siis on, että joka helvetin työmaalla, jossa on nosturi käytössä, pitäisi olla ainakin yksi työnjohtaja, jolta nostyömatematiikka sujuu vaivattomasti. Näin ei nykyään selvästikään ole. Ja en oikein tiedä miten saisin tämän asian eri tahojen jakeluun, kun firmat ei edes suostu myöntämään, että mitään tällaista ongelmaa edes olisi olemassa. Yhden ihmisryhmän olen kuitenkin löytänyt tueksi, ammattikorkeakoulujen opettjat. Kun olen heille käynyt esittelemässä kirjaani, ja selittänyt sen tarpeellisuuden, he poikkeuksetta ymmärtävät pointin. Sitä kautta saan sitä tietoa syötettyä tuleville rakennusinsinööreille, ja mesuille. Joten ehkä joskus kymmenen vuoden päästä tämän asian kanssa on tapahtunut jotain edistystä.

Mikko Tourunen

Mikko Tourunen

Kirjoitan nostotyöstä ja siihen liittyvästä matematiikasta. Olen nähnyt kaikenlaista työurallani ja välillä tekstitkin saattavat lipsahtaa avautumisten puolelle.

Mikko TourunenMikko Tourunen
Klikkaamalla "Hyväksyn kaikki evästeet" hyväksyt, että evästeet tallennetaan laitteellesi parantamaan sivuston navigointia, analysoimaan sivuston käyttöä ja tehostamaan mainontaamme. Lue lisätietoja evästepolitiikastamme.